
317 

 
Abstract 

The paper  explores reactions to information about the 
exhumation of the victims of the Smolensk crash of four 
leading Polish weekly magazines (″Polityka″, ″Wprost″, 
″Uważam Rze″ and ″Gość Niedzielny″). The analysis was 
based on the concept of framing (in the sense of Robert 
Entman) which involves selection and enhancement of the 
information, targeted to obtain a desired effect on the 
reader. It also involves the process of imposing thematic 
organization in such a way that some concepts and opinions 
begin to play much  more important role than the others. 
Sometimes one particular definition of a 
phenomenon/problem is established and promoted. The 
study aimed at determining the degree of differentiation of 
the press reactions to the information on changing bodies of 
the victims, who were buried over 2 years earlier. The 
analysis shows that not all publicists treat this kind of 
situation as an important indicator of the effectiveness of 
state authorities. Based on the press reports, it is also 
difficult to obtain clear information on the course of events 
related to identification of the victims. 

Keywords - framing, content analysis, discourse analysis.  

Streszczenie 
Zbadane zostały reakcje czterech polskich kluczowych 

tygodników opinii („Polityka”, „Wprost”, „Uważam Rze” i 
„Gość Niedzielny”) na informację o wynikach ekshumacji 
ciał ofiar Katastrofy Smoleńskiej. Analiza została wykonana 
w oparciu o koncepcję framingu (ramowania – w sensie 
Roberta Entmana). Idzie o selekcję i uwydatnianie 
informacji, pomagających w uzyskaniu pożądanego wpływu 
na czytelnika. Chodzi także o proces nadawania 
wypowiedziom organizacji tematycznej, w taki sposób, że 
niektóre pojęcia i sądy zaczynają odgrywać ważniejszą rolę 
od innych. Co za tym idzie, media ustalają i promują 
określoną definicję opisywanego zjawiska/problemu. 
Badania miały na celu określenie stopnia zróżnicowania 
reakcji prasy na informacje o zamianie ciał ofiar 
pochowanych ponad 2 lata wcześniej. Przeprowadzone 
analizy wskazują, że nie wszystkie teksty traktują zaistnienie 
tego rodzaju sytuacji jako istotny wskaźnik sprawności 
działań władz państwowych. Na podstawie przedstawionych 
relacji publicystów trudno jest także uzyskać jednoznaczne 
informacje na temat przebiegu zdarzeń związanych z 
identyfikacją ofiar. 

Słowa kluczowe – framing, analiza treści, analiza 
dyskursu 

1. 1. INFORMACJE O METODZIE 

1.1. Zakres analizy 

Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników analizy 

wybranych materiałów prasowych, dotyczących wydarzeń 

związanych ze  śledztwem  w  sprawie Katastrofy 

Smoleńskiej.    Wybór    tekstów    został    ograniczony   do 

                                                           
mgr Katarzyna Lis, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Wydział 

Humanistyczny. (e-mail: kasialisowna@gmail.com). 

 

 zbadania bezpośredniej reakcji tygodników opinii na 

sprawę związaną z ujawnieniem informacji o błędach 

popełnionych przy pochówku ciał Anny Walentynowicz 

i Teresy Walewskiej-Przyjałkowskiej. Zawężenie zbioru 

badanych tekstów do tych, które dotyczą bezpośredniej 

reakcji tygodników na wskazane wydarzenia, pozwala 

ocenić w jaki sposób kierowana jest uwaga odbiorców 

i określić, jakie aspekty sprawy zostały uwypuklone. 

Pierwsze reakcje wydają się najważniejsze ze względu na 

przypuszczalną możliwość wykształcenia wśród odbiorców 

odpowiedniego poglądu na temat wydarzenia, również 

w miarę napływu kolejnych informacji na jego temat.  

Zakłada się, że czasopisma określane jako „tygodniki 

opinii” służą kształtowaniu poglądów; wiele jest w nich 

tekstów o charakterze publicystycznym, rozwijających 

informacje faktograficzne o subiektywne interpretacje 

autorów tekstów. Niniejsza analiza ma za zadanie 

zaprezentować, w jaki sposób budowany jest przekaz, 

dotyczący wydarzeń związanych z identyfikacją ofiar 

Katastrofy Smoleńskiej i czy sprzyja rozwojowi debaty w 

obrębie problemu, który można zaklasyfikować jako istotny 

dla opinii publicznej.  

Biorąc pod uwagę mnogość informacji przekazywanych 

przez media za pomocą różnych kanałów informacyjnych, 

należy mieć na uwadze rolę specyficznych przed-założeń 

wykształcanych w umyśle odbiorcy. Stanowią one pewien 

rodzaj wiedzy wstępnej, która umożliwia selekcję 

i porządkowanie informacji odbieranych zmysłowo [1], np. 

w podziale na mniej lub bardziej istotne. Dzięki 

porządkującej roli przed-założeń możliwa staje się redukcja 

poziomu skomplikowania odbieranych przekazów, co 

determinuje sposób odnoszenia się do przedmiotu poznania. 

Poprzez bezpośrednią reakcję tygodników rozumiane są 

dwa wydania czasopism po ujawnieniu skandalu 

(przypadały one na numery 39 i 40 z roku 2012
1
). Analizie 

poddane zostały wydania tygodnika „Gość Niedzielny”, 

„Polityka”, „Uważam Rze” i „Wprost” . Tygodniki te 

cechowały się w tamtym czasie jednymi z najwyższych 

wskaźników płatnego rozpowszechniania
2
, a przy tym 

można zakładać, że ich ówczesne linie redakcyjne były 

odmienne. Funkcje redaktorów naczelnych pełnili w tamtym 

                                                           
1 Daty wydań „Gość Niedzielny”: 30 września i 7 października 2012; 

„Polityka”: 25 września i 2 października 2012; „Uważam Rze”: 24-30 

września i 1-7 października 2012; „Wprost”: 24-30 września i 1-7 
października 2012. 
2 Dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy dostępne na: 

http://www.teleskop.org.pl/zkdp/index.jsp?p=publicData [17.10.2013]. 

REAKCJE TYGODNIKÓW NA INFORMACJE  

O EKSHUMACJI OFIAR KATASTROFY SMOLEŃSKIEJ 
Katarzyna Lis 



Katarzyna Lis 

318 

czasie odpowiednio: Marek Gancarczyk, Jerzy Baczyński, 

Paweł Lisicki i Michał Kobosko.  

Informacja o tym, że na cmentarzach w Gdańsku i w 

Warszawie ciała dwóch ofiar Katastrofy Smoleńskiej 

zostały zamienione, została przekazana opinii publicznej 25 

września 2012 roku przez Naczelną Prokuraturę Wojskową
3
, 

gdy znane już były wyniki ekshumacji ciał Anny 

Walentynowicz i Teresy Walewskiej-Przyjałkowskiej. 

Informacja ta została przekazana jako sprawdzona i fakt 

pochowania dwóch ofiar pod niewłaściwymi nazwiskami 

nie był dyskutowany. Szczególnie interesującym wydaje się 

być, w jaki sposób ta informacja została przekazana opinii 

publicznej i skomentowana przez publicystów.  

1.2. Uwagi dotyczące analizy treści 

Analiza treści prowadzona na gruncie socjologicznym 

stosuje podejście bardziej intertekstualne niż analiza 

lingwistyczna i bierze pod uwagę rzeczywistość 

pozajęzykową. Perspektywa ta wynika z założenia, iż 

użytkownicy języka nie tylko znają reguły gramatyczne, ale 

także jako przedstawiciele określonych kultur i grup 

społecznych, dysponują zróżnicowanymi kompetencjami 

komunikacyjnymi, stosowanymi w odmiennych sytuacjach. 

Teun van Dijk uważa, że badania nad dyskursem mają 

charakter interdyscyplinarny, który wyznaczany jest przez 

trójstronną zależność pomiędzy dyskursem, poznaniem 

i społeczeństwem. Zagadnienia te wyznaczają trzy pola 

problemowe: struktury wypowiedzi, poznawczych 

uwarunkowań komunikacji i struktur społecznych, w 

których występują [2]. 

Podejście zorientowane socjologicznie umieszcza zatem 

konkretne sytuacje komunikacyjne w szerszym obszarze 

działań społecznych i procesów politycznych. Dlatego też, 

ważna staje się wiedza na temat okoliczności powstawania 

tekstu i treści, w przypadku których nadawca zakłada, że 

odbiorca się ich domyśli. Ma to szczególne znaczenie, 

ponieważ w tekstach publicystycznych istotną rolę 

odgrywają aluzje, których nie da się uchwycić w analizie 

samej struktury wypowiedzi. Jak twierdzi Ruth Wodak [3]: 

Dzięki aluzjom można mówić brzydkie rzeczy, unikając za to 

odpowiedzialności, albowiem aluzje zaledwie dają do 

zrozumienia, a pełnia znaczenia objawia się dopiero 

w umyśle odbiorcy. Wykorzystywanie aluzji staje się jednak 

możliwe tylko w przypadku istnienia pewnego zasobu 

wiedzy wspólnej pomiędzy nadawcą i odbiorcą. Twórca 

aluzji liczy na odzew i wytworzenie atmosfery bliskości z 

odbiorcą poprzez zaznaczenie wspólnoty poglądów [3]. 

Kontekstowe zależności komunikatu pozwala uchwycić 

koncepcja framingu (ramowania), którą Robert Entman 

wiąże z selekcją i uwydatnianiem informacji, mających na 

celu uzyskanie pożądanego wpływu na czytelnika. Zdaniem 

Entmana, z framingiem mamy do czynienia wtedy, gdy 

komunikat koncentruje się na pewnych elementach 

rzeczywistości i czyni je ważniejszymi dla odbiorcy [4]. 

Stanowi zatem pewnego rodzaju zabieg kierowania uwagi 

odbiorcy zgodnie z intencjami nadawcy: Ramowanie jest 

procesem selekcjonowania niektórych aspektów 

postrzeganej rzeczywistości i uwypuklania ich w 

komunikowanym tekście w taki sposób, by promować 

określoną definicję problemu, luźną interpretację, etyczne 

                                                           
3 Pełna treść oficjalnego komunikatu Naczelnej Prokuratury Wojskowej 

dostępna na: http://www.npw.gov.pl/491-Prezentacjanewsa-40014-p_7.htm 

[17.10.2013]. 

oceny, a także/lub sposoby rozwiązań dla opisywanych 

zagadnień
4
 [4].  

Na temat możliwości manipulowania obrazem 

rzeczywistości i posiadanej w związku z tym władzy 

dziennikarzy pisał Pierre Bourdieu. Wskazuje on przede 

wszystkim na telewizję, która wprawdzie: „pokazuje to, co 

powinna, ale w taki sposób, że tak naprawdę tego nie 

pokazuje, że czyni to błahym lub przedstawia tak, że nabiera 

to znaczenia całkowicie niezgodnego z rzeczywistością” [5]. 

Przeprowadzoną analizę można potraktować jako wstępne 

rozpoznanie, służące dalszym dociekaniom związanym 

z reakcjami mediów na wydarzenia po Katastrofie 

Smoleńskiej i wynikające z nich postawy społeczne. 

Zgodnie z założeniami symbolicznego interakcjonizmu 

możemy przyjąć, że ludzie działają na podstawie 

subiektywnej definicji sytuacji. Jak zatem zauważa 

Radosław Sojak [6] „istotniejsza niż ustalenie stanu 

faktycznego staje się analiza stanu świadomości społecznej”. 

Jeśli przyjmiemy, że media są istotnym narzędziem wpływu 

społecznego, to ustalenie charakterystyki przekazu 

medialnego może być cenną podpowiedzią w 

przewidywaniach działań szerszych grup społecznych. 

W niniejszej analizie zbadane zostało przede wszystkim, 

na ile informacja o zamianie ciał została uznana przez 

wymienione tygodniki za ważną dla opinii publicznej i dla 

całego śledztwa oraz na ile podjęta została próba 

zrekonstruowania wydarzeń dotyczących przebiegu 

identyfikacji i pochówku ofiar. Uzasadnień dla prowadzenia 

analiz dotyczących tego konkretnego wydarzenia można 

wskazać co najmniej kilka: 

 dotyczy katastrofy z osobami pełniącymi istotne role 

w państwie; 

 wydarzenie dotyka relacji Polski z krajem 

odgrywającym ważną rolę na świecie; 

 opisywana sytuacja wymagała od organów 

państwowych przeprowadzenia sprawnej akcji 

dochodzeniowej, skutecznych zabiegów 

dyplomatycznych i rzetelności w przekazywaniu 

informacji opinii publicznej, a zatem może być 

traktowana jako poważny sprawdzian dla organizacji 

państwowej; 

 pomyłka przy pochówku ciał, jaka miała miejsce po 

katastrofie takiej rangi może być wskaźnikiem innych, 

poważnych nieprawidłowości, które mogły wystąpić 

podczas procedur związanych z działaniami władz 

Rosji i Polski w trakcie wyjaśniania przyczyn 

katastrofy; 

 Katastrofa Smoleńska to jeden z tematów szczególnie 

dzielących opinię publiczną i może być ważnym polem 

obserwacji dla socjologów. 

Powyższe czynniki wydają się być warunkami 

wystarczającymi, aby uznawać wiadomość o pomyłce przy 

pochówku ciał za istotną i wartą dyskutowania na łamach 

tygodników opiniotwórczych.  

Analiza obejmowała 19 tekstów pochodzących z 4 

tygodników wydawanych na przestrzeni dwóch tygodni [7, 

8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 

25]. Innym tematem, jaki dało się wówczas zaobserwować 

we wskazanych czasopismach był organizowany w 

Warszawie marsz pod hasłem Obudź się Polsko, w 

                                                           
4 “To frame is to select some aspects of a perceived reality and make them 
more salient in a communicating text, in such a way as to promote a 

particular problem definition, casual interpretation, moral evaluation and/or 

treatment recommendation for the item described” (Entman 1993: 52). 



REAKCJE TYGODNIKÓW NA INFORMACJE O EKSHUMACJI OFIAR KATASTROFY SMOLEŃSKIEJ 

319 

kontekście którego w niektórych artykułach i wywiadach 

wzmiankowo nawiązywano do tematu ekshumacji — 

zawsze w wymiarze maksymalnie trzy-zdaniowym, dlatego 

teksty te zostały wyłączone z analizy. 

Każdy tekst został zbadany za pomocą następujących 

wskaźników. 

1. Stopień ekspozycji tekstu 

 Jak został wyeksponowany w danym wydaniu 

czasopisma (objętość, liczba znaków, ilustracje, 

odwołanie na okładce)? 

2. Sposób zaklasyfikowania wydarzenia 

A. Czy w tekście pojawiały się sformułowania, 

pozwalające czytelnikowi na zaklasyfikowanie 

wydarzenia jako znaczącego, wartego 

komentowania? 

B. W jaki sposób zdarzenie było określane, z czym 

porównywane, w jakich kontekstach zostało 

przedstawione? 

C. Czy podejmowano refleksję nad konsekwencjami 

tego zdarzenia, jakiego rodzaju były to 

konsekwencje? 

3. Sposób rekonstruowania zdarzeń 

A. Czy w tekście starano się znaleźć odpowiedź na 

pytanie o przyczyny tego zdarzenia? 

B. Czy i w jaki sposób stawiana była kwestia 

odpowiedzialności za zdarzenie? 

C. Czy w tekście rekonstruowane były zdarzenia 

związane z przebiegiem identyfikacji ciał i 

pochówku ofiar? 

D. Czy podjęte zostały starania o znalezienie luki w 

procedurze, która pozwoliłaby określić, na ile 

pomyłka miała charakter incydentalny, a na ile ma 

głębsze podłoże wymagające uwagi opinii 

publicznej? 

E. W jaki sposób skomentowana została postawa Ewy 

Kopacz, m.in. w kontekście jej wypowiedzi podczas 

obrad Sejmu na temat staranności procesu 

zabezpieczania szczątków ofiar i przedmiotów do 

nich należących
5
. 

2. ANALIZA WŁAŚCIWA 

2.1. W jaki sposób temat został wyeksponowany? 

Najwięcej miejsca sprawie poświęcił tygodnik „Wprost”, 

gdzie opublikowanych zostało 7 tekstów [19 ÷ 25]o łącznej 

liczbie znaków przekraczającej 63 tysiące. Oba analizowane 

wydania tygodnika miały okładki związane ze sprawą 

ekshumacji i temat ten był obszernie ilustrowany. Okładka 

„Wprost” z numeru 39/2012 zawierała zdjęcie pary 

prezydenckiej podpisane pytaniem: „Oni też?”, które 

sugerowało, że pomyłki przy pochówku ciał mogą dotyczyć 

również Lecha i Marii Kaczyńskich. Okładka z numeru 

40/2012 zawierała zdjęcie Joanny Racewicz, żony 

funkcjonariusza BOR, który zginął w Katastrofie opatrzone 

pytaniem: „Gdzie jest mój mąż?”. W obu wydaniach sprawa 

pochówku ciał ofiar Katastrofy została uznana za temat 

tygodnia - prezentowanym na kilku stronach i ilustrowanym 

fotografiami. Do artykułów umieszczono także odnośniki 

                                                           
5 Sprawę związaną z relacją ówczesnej minister zdrowia z przebiegu 

identyfikacji ofiar, wygłoszoną z mównicy sejmowej dnia 29.04.2010 
opisuje m.in. serwis wPolityce.pl: http://wpolityce.pl/wydarzenia/2007-co-

naprawde-mowila-minister-kopacz-o-badaniu-terenu-katastrofy-

smolenskiej-po-1004 [17.10.2013]. 

w spisie treści wymienionych czasopism. W numerze 

39/2012 do tematu nawiązał również redaktor naczelny [22]. 

Nieco mniej miejsca na opis tej sprawy w tydzień i dwa 

tygodnie po jej ujawnieniu poświęcił tygodnik „Uważam 

Rze”. Znalazło się w nim również 7 tekstów [12 ÷ 18], 

jednak mniej obszernych. Ich łączna liczba znaków 

wynosiła blisko 40 tysięcy. W numerze 39/2012, tematowi 

poświęcona została rubryka Krzysztofa Feusette [12] i tekst 

Jacka Karnowskiego „Sprzeciw i presja mają sens” [15], 

zilustrowany zdjęciami z marszu Obudź się Polsko, gdzie 

widnieją m.in. portrety Anny Walentynowicz. Kolejny 

numer „Uważam Rze” już w kilku stałych rubrykach 

nawiązał do tematu ekshumacji, a także opublikowany 

został tekst Marka Pyzy pt.: „Władza idzie w zaparte” [17], 

ilustrowany zdjęciami ofiar wśród kwiatów i zniczy, a także 

zdjęciem płk Zbigniewa Rzepy podczas konferencji 

prasowej.  

W „Gościu Niedzielnym” opublikowano dwa artykuły 

(w tym jeden bardzo obszerny) [7, 8] na blisko 22 tysiące 

znaków. Artykuł [7] z wydania nr 40/2012 zilustrowany 

został zdjęciem z pogrzebu Anny Walentynowicz oraz 

portretami bliskich ofiar Katastrofy.  

Niewiele mniej miejsca niż „Gość Niedzielny” sprawie 

poświęcił tygodnik „Polityka”, którego trzy artykuły [9, 10, 

11] napisane zostały na około 20,5 tysiąca znaków. 

W numerze 39/2012 tematem zajęła się w swojej stałej 

rubryce Janina Paradowska [9]. W kolejnym numerze 

(40/2012) Paradowska podjęła sprawę ekshumacji 

w rubryce „Temat tygodnia” [10], jednak nie jest on 

prezentowany na okładce. W spisie treści tekst oznaczony 

został nagłówkiem „Trumienna polityka”, natomiast 

bezpośrednio nad tekstem znajduje się tytuł „Smoleńskie 

kłamstwa”. Ludwik Stomma wyraził opinię o sprawie 

zamiany ciał w swoim stałym felietonie („Polityka”, nr 

40/2012) [11]. Informacje o objętości tekstów poświęconych 

tematowi ekshumacji prezentuje tabela 1.   

Tab. 1. Statystyka tekstów w poszczególnych tygodnikach. 

 Gość Niedzielny Polityka Uważam Rze Wprost 

Liczba znaków 

(dane w 

tysiącach) 

21,7 21,5 39,5 63,2 

Liczba tekstów 2 3 7 7 

Okładki 0 0 0 2 

2.2. W jaki sposób wydarzenie zostało zaklasyfikowane? 

W tekście Janiny Paradowskiej, zatytułowanym „Jeszcze 

więcej ekshumacji”
6
 [9] („Polityka” nr 39/2012), wydarzenie 

opisane zostało w kontekście walki politycznej: „Ciała 

dwóch ofiar Katastrofy Smoleńskiej, w tym Anny 

Walentynowicz, zostały zamienione - przyznała prokuratura. 

Nietrudno było przewidzieć, jak taką informację wykorzysta 

PiS i związane z tą partią rodziny”. Powyższe zdania, 

stanowiące wprowadzenie do tekstu, przedstawiały 

wydarzenia związane z ekshumacjami jako coś, co można 

politycznie wykorzystać, dodatkowo sugerując, że zostanie 

to wykorzystane tylko przez wskazaną grupę 

zainteresowanych. W dalszej części tekstu autorka 

zasugerowała, w jaki sposób taka informacja mogła 

posłużyć przeciwnikom partii rządzącej: „Większość 

                                                           
6 W wyszukiwarce internetowej tekst posiada nagłówek: „Zamienione 

zwłoki, PiS atakuje”. 



Katarzyna Lis 

320 

ekshumacji ma jednak cel głównie polityczny
7
, a nawet jeśli 

są zarządzane przez prokuraturę, są politycznie 

wykorzystywane, bo dzięki nim można podtrzymywać 

podejrzenia, że coś tam jednak było na rzeczy i że ten rząd 

musi odejść”. Janina Paradowska dawała również do 

zrozumienia, że proces ekshumacji może być wykorzystany 

przez konkretną siłę polityczną. Partii opozycyjnej 

przypisała przekonanie, jakoby „zbiorowe otwieranie 

grobów” miało potwierdzić „teorię dwóch wybuchów” 

i sama przekonanie to uznała za nietrafne: „Zbiorowe 

otwieranie grobów nie potwierdzi przecież teorii dwóch 

wybuchów, która stała się ostatnio najmodniejsza w kręgach 

PiS”.  

Oceniając działania rodzin, które zdecydowały się na 

ekshumowanie ciał swoich bliskich, można przyjąć, że 

Janina Paradowska kwalifikowała zamianę zwłok jako 

wydarzenie mało istotne. Autorka tekstu zasugerowała 

istnienie powiązań tych rodzin z partią opozycyjną 

i polityczne korzyści, które miałyby przynieść ekshumacje: 

„Pomyłek wtedy nie było, chociaż rodziny miały 

wątpliwości. Niestety, głównie wątpliwości natury 

politycznej, bo trudno nie zauważyć, że w tej kwestii 

wyjątkową aktywność wykazują rodziny związane z PiS”[9].  

Dodatkowo, publicystka starała się wykazać, że dążenia 

do kolejnych ekshumacji są nieuzasadnione. Dokonała 

parafrazy wypowiedzi córki Zbigniewa Wassermanna, która 

miała twierdzić, że „dopiero ekshumacje wszystkich pozwolą 

zakończyć śledztwo w sprawie katastrofy smoleńskiej”. 

Serwis wPolityce.pl z dnia 20.09.2012
8
 podawał, iż 

wypowiedź brzmiała: „jako prawnik nie wyobrażam sobie 

zakończenia tego postępowania bez przeprowadzenia 

ekshumacji wszystkich ofiar katastrofy”. Ta wypowiedź, 

zrekonstruowana przez Janinę Paradowską kładzie punkt 

ciężkości w innym miejscu, wskazuje, jakoby całe śledztwo 

koncentrowało się na ekshumacjach ofiar i było swego 

rodzaju roszczeniem pozbawionym sensu, szczególnie, gdy 

na tekst spojrzymy przez pryzmat jego tytułu: „Jeszcze 

więcej ekshumacji”. Natomiast dosłowny cytat 

z wypowiedzi pozwala twierdzić, że ekshumacje ofiar są 

istotnym materiałem dowodowym w postępowaniu 

zmierzającym do wyjaśnienia okoliczności związanych 

z Katastrofą. 

Autorka podjęła refleksję nad przyczyną pomyłki i w 

zauważalny sposób zdawała się ustalać jedną interpretację: 

„Sami prokuratorzy mówią, że w dwóch przypadkach 

pomyliły się rodziny, może pomylił się ktoś inny, chociaż 

procedura zamykania trumien była wyjątkowa staranna”. 

Dziennikarka „Polityki” odwołuje się do atmosfery 

zdenerwowania i pośpiechu, jaka wówczas panowała: 

„Warto więc przypomnieć nastrój tamtych dni, kiedy 

wszyscy chcieli jak najszybszego sprowadzenia ofiar do 

Polski i pogrzebów. Nie padł wówczas ani jeden postulat, 

aby przeprowadzić dodatkowe badania, otwierać trumny. 

Jeśli się o coś kłócono, to o to, gdzie te trumny mają stać”. 

Autorka zasugerowała również atmosferę sporu, kłótni, 

awantury, bezkompromisowości, jaka miałaby otaczać 

ekshumacje. 

W artykule z kolejnego numeru „Polityki”, 

zatytułowanym „Smoleńskie kłamstwa” [10], Janina 

                                                           
7 Wszystkie wyróżnienia w cytatach z pochodzą od autorki niniejszego 

tekstu (KL). 
8 Pełny tekst artykułu dostępny na: http://wpolityce.pl/wydarzenia/36712-

wasserman-zastanawiam-sie-czy-wypowiedzi-min-kopacz-byly-tylko-

wprowadzeniem-w-blad-czy-takze-utrudnianiem-sledztwa [17.10.2013]. 

Paradowska wskazywała na najbardziej wyraźny nurt 

czegoś, co określiła mianem „ekshumacyjnej fali”. Zdaniem 

publicystki, nurt ten związany jest głównie z realizacją 

planu obalenia obecnych władz, wśród których znajduje się 

marszałek Ewa Kopacz. Janina Paradowska i w tym 

numerze tygodnika odwoływała się do atmosfery panującej 

podczas identyfikacji ciał. Zdaniem autorki pomyłki 

związane ze sprowadzaniem zwłok do kraju, miały prawo 

się wydarzyć, z uwagi na nerwowe okoliczności: „Pomyłki 

przy identyfikacji nie powinny się zdarzyć, ale mogły, 

zważywszy na ogrom katastrofy, skalę zniszczeń samolotu 

i destrukcji ludzkich ciał, a tym samym trudności 

z rozpoznaniem części zwłok”. W innym miejscu 

Paradowska zauważyła: „Był wtedy oczywisty pośpiech 

(w ciągu trzech tygodni od katastrofy przeprowadzono całą 

niezwykle, także logistycznie, skomplikowaną operację 

sprowadzenia zwłok i ich pochówku, w tym także uroczysty 

pogrzeb prezydenckiej pary na Wawelu) wcale 

niewymuszany przez władze”. Dodatkowo na podstawie 

wypowiedzi prokuratora Andrzeja Seremeta autorka tekstu 

jednoznacznie stwierdziła, że „nie ma żadnych podstaw, 

aby kwestionować wyniki sekcji, nawet jeśli nie wszystkie 

przeprowadzono zgodnie z regułami sztuki obowiązującymi 

w Polsce”[10]. 

Ludwik Stomma, w felietonie [11] (który ukazał się 

w tygodniku „Polityka”, w tym samym numerze 40/2012) 

zatytułowanym „Grób”, przedstawił czytelnikom różne 

możliwości „traktowania ciał zmarłych”. Autor tekstu 

napisał o m.in. kremacji, pozostawianiu ciał w miejscu 

śmierci (np. po bitwie), topieniu. Wygląda na to, iż autor 

miał zamiar przekonać czytelników, że nie znajduje 

powodu, dla którego należałoby ustalić tożsamość 

pochowanych szczątków ponad wszelką wątpliwość: 

„Gdybym płakał po pani Annie Walentynowicz i modlił się 

za nią, czyż nie byłoby mi obojętne, gdzie i kiedy to robię? 

Z prochu powstałeś i w proch się obrócisz. Ona też 

w prochu spoczywa, gdziekolwiek bądź, i nie rozumiem, 

w czym kwiaty złożone dokładnie nad jej szkieletem gorsze 

są od kwiatów złożonych dla niej choćby i na drugim końcu 

świata”. Felieton Ludwika Stommy jest zatem kolejnym 

tekstem wskazującym czytelnikowi, iż sprawę pomyłki przy 

pochówku ciał należało zakwalifikować jako nieistotną, tym 

razem ze względu na coś, co można zmieścić w kategorii 

czynów niskiej szkodliwości. Dyskusja nad błędami przy 

pochówku wydaje się zatem nie mieć sensu.  

W podobnym tonie, w tygodniku „Wprost” wypowiedział 

się Tomasz Jastrun [21]. Wyraził pogląd na kwestię 

sprowadzania ciał ofiar do Polski, który można 

interpretować jako dość swobodny: „W finale pomylono 

zwłoki Anny Walentynowicz. Zdarza się, wszędzie (…) 

Jestem zwolennikiem rozsypywania prochów w kosmosie. 

Swoich i bliskich. Dla wielu jednak mają wielkie znaczenie 

owe nieszczęsne szczątki nasze”. 

Inny pogląd na sprawę przedstawił redaktor naczelny 

tygodnika „Wprost”, Michał Kobosko, który we wstępnym 

artykule do wydania nr 39/2012 [22] napisał: „Tu, muszę 

przyznać, państwa obronić się nie da. Temat jest drastyczny, 

nie zajmujemy się nim, by czymkolwiek epatować. Nie 

zajmujemy się nim z satysfakcją. W Polsce zmarli otoczeni 

są czcią. I słusznie. Sam pomysł, by odkopywać i badać 

zwłoki budzi w nas niechęć, lęk, odrazę. A jednak okazało 

się, że w tym przypadku jest to konieczne. Jeśli 

z państwowymi honorami żegnaliśmy ofiary katastrofy, 

to musimy mieć absolutną pewność, że państwo pożegnało 



REAKCJE TYGODNIKÓW NA INFORMACJE O EKSHUMACJI OFIAR KATASTROFY SMOLEŃSKIEJ 

321 

we właściwy sposób właściwe osoby. Już dokonane 

ekshumacje wskazują, że było inaczej. A to nie koniec. To po 

stronie obecnie rządzących jest udowodnienie, że wywiązali 

się ze swoich obowiązków. Lub że potrafią dziś w miarę 

możliwości naprawić własne, w istocie i dosłownie, 

tragiczne błędy”. Autor tekstu wskazał więc na 

odpowiedzialność państwa i podał powody, dla których 

należało skupić się na wyjaśnieniu sprawy, jednak nie 

odniósł się do ewentualnych szerszych kontekstów 

(formalnych, dyplomatycznych), związanych z całym 

śledztwem w sprawie Katastrofy. 

W sposób mniej zdecydowany, wypowiedział się na 

łamach tygodnika „Wprost” doświadczony dziennikarz 

telewizji TVN, Kamil Durczok. W tekście zatytułowanym  

„Więcej zrozumienia” [20] wyraził przekonanie, że 

bezpośrednio po Katastrofie Smoleńskiej wszyscy pracowali 

w okolicznościach „najwyższego stresu”. Wobec ówczesnej 

minister zdrowia, która uczestniczyła w procesie 

identyfikacji zwłok, można było mieć co najwyżej 

pretensje wyłącznie o dwa wypowiedziane wtedy zdania 

za dużo. Ten pogląd pozostaje zatem spójny 

z wypowiedziami Janiny Paradowskiej. Jednocześnie 

w tekście zostało zawarte przekonanie, że „Rząd ma w tej 

sprawie co wyjaśniać. Mimo wielu godzin debaty nadal nie 

wiemy, skąd wzięło się przekonanie, że trumien nie wolno 

było otwierać. Przepisy niewyraźne, relacje sprzeczne 

i jakoś trudno uwierzyć, by rodziny uległy omamom 

i usłyszały coś, czego nikt nie mówił. Ludziom należy się 

wyjaśnienie, jakim sposobem i w ilu trumnach mogły się 

znaleźć zwłoki obcych im ludzi zamiast bliskich. Mają 

wreszcie prawo usłyszeć, kto jest za to odpowiedzialny tu, 

w Polsce”. Kamil Durczok z jednej strony usprawiedliwił 

pomyłki nadzwyczajną atmosferą, poprzez wskazanie na 

okoliczności, które utrudniały ostateczne ustalenie 

prawdziwego przebiegu wydarzeń. Z drugiej strony wskazał 

na konieczność złożenia wyjaśnień przez władze, ale 

wyjaśnienia te są koniecznie jedynie ze względu na kontekst 

obyczajowo-moralny: bliscy ofiar Katastrofy nie mają 

pewności czyje groby odwiedzali i będą odwiedzać. 

Zarówno przez redaktora naczelnego tygodnika „Wprost” 

jak i redaktora Durczoka, sprawa została zaklasyfikowana 

jako problem sfery obyczajowej, błędu wywołującego 

oburzenie ze względu na złamanie zasad etycznych. Sprawa 

nie została opisana jako problem państwowy, stawiający 

pod znakiem zapytania rzetelność innych działań 

związanych ze śledztwem wyjaśniającym okoliczności 

Katastrofy.  

Komentatorzy tygodnika „Uważam Rze” relacjonowali 

reakcje telewizji publicznej na wiadomość o pomyłce przy 

pochówku ciała Anny Walentynowicz: „<<Wiadomości>> 

w TVP1 wynajdują dziesiątki duperelnych spraw, byle tylko 

o skandalu tym nie wspomnieć ani słowem” – pisze 

Krzysztof Feusette [12]. Autor teksu wyraził opinię, że 

przemilczenie informacji na temat tej sprawy nie świadczy 

dobrze ani o kondycji państwa, ani o kondycji moralnej 

obywateli, dla których tego rodzaju pomyłka nie jest 

przedmiotem szczególnego zainteresowania. Przytoczone 

też zostały wypowiedzi Stefana Niesiołowskiego i premiera 

Donalda Tuska, w których dają oni do zrozumienia, że nie 

znajdują uzasadnienia dla przeprowadzania ekshumacji ciał 

ofiar Katastrofy. 

Ten sam zarzut braku informacji w TVP1 na temat 

zamiany zwłok ofiar Katastrofy z 10 kwietnia 2010 roku 

przedstawia Jacek Karnowski w obszernym artykule 

„Sprzeciw i presja mają sens” [15]: „Rodziny ofiar 10 

kwietnia mówią o koszmarze, o emocjonalnym piekle 

zgotowanym przez władzę. Szykowane są kolejne wnioski 

o ekshumację. W <<Wiadomościach>> jednak – ani 

słowa”. Autor wyraził przekonanie, iż jest to przesłanka do 

zastanowienia się nad starannością innych czynności 

wykonywanych w śledztwie dotyczącym Katastrofy 

Smoleńskiej: „Jeśli powie się Polakom, jak koszmarnie 

potraktowano ciała ofiar smoleńskiej tragedii, to pojawią 

się pytania, czy aby tak samo nie potraktowano całego 

śledztwa”.  

Dorota Gawryluk w „Uważam Rze” wyraża przekonanie 

[13], że sprawę należy traktować jako kompromitację dla 

rządu, a także kompromitację dla Polski w oczach Rosji: 

„Dziś Rosjanie śmieją się nam w twarz i ustami swoich 

specjalistów tłumaczą, że popełniono błędy przy 

identyfikacji, bo za bardzo się spieszono. Analiza DNA 

wymaga czasu – mówił Władimir Szczerbakow, rosyjski 

specjalista w zakresie medycyny sądowej. I według niego 

jest wielce prawdopodobne, że ciała ofiar odleciały do 

Polski, zanim ostatecznie zakończono procedury 

identyfikacyjne”. 

Marek Pyza w tekście „Władza idzie w zaparte” [17] 

wyraził pogląd, że „To wiadomość sensacyjna, oburzająca, 

skandaliczna” i jednocześnie krytykuje małe 

zainteresowanie sprawą, jakie w jego opinii wyrażały 

główne telewizyjne programy informacyjne. Jako perfidne 

kłamstwa opisuje wypowiedzi Ewy Kopacz „te dotyczące 

przekopywania miejsca katastrofy i badań wszystkich 

znalezionych szczątków”. 

Temat został poruszony również w obu analizowanych 

wydaniach „Gościa Niedzielnego”. W numerze 39/2012 

sprawie ekshumacji zwłok tygodnik poświęcił krótki 

komentarz, w którym autorka, Agata Puścikowska 

stwierdziła [8], że „kolejne ekshumacje ofiar nie 

pozostawiają złudzeń: ciała ofiar nie były odpowiednio 

zabezpieczone i traktowane z należytym szacunkiem”. 

Zdaniem autorki przypadek Anny Walentynowicz i Teresy 

Walewskiej-Przyjałkowskiej jest przyczyną przełomu 

w stanowisku rządu, który ustami swojego rzecznika 

wyraził przekonanie o konieczności „wyjaśnienia 

wątpliwości”. Autorka napisała również o ekshumacji ciała 

Zbigniewa Wassermana, której wyniki są „całkowicie 

sprzeczne z oficjalną, rosyjską sekcją zwłok i podały 

w wątpliwość zarówno profesjonalizm rosyjskiej strony, jak 

i stanowisko rządu”. Przytoczone zostały także pytania 

o sensowność działań ekshumacyjnych. Agata Puścikowska 

sama odpowiedziała na nie emocjonalnym pytaniem 

retorycznym: „A gdyby to była twoja matka?”. 

W następnym numerze Bogumił Łoziński w tekście 

zatytułowanym „Bez spokoju po śmierci” [7] stwierdził, że 

skandal związany z zamianą zwłok to „dowód 

niekompetencji polskich urzędników i słabości państwa”. 

Łoziński zaznaczył również, że sytuacja stała się przyczyną 

ponownego cierpienia rodzin: „Cierpienia te nie dotyczą 

tylko dwóch rodzin, których ciała zamieniono, ale także 

kolejnych czterech, których ekshumację ciał bliskich już 

zapowiedziała prokuratura, gdyż są wątpliwości co do ich 

tożsamości”.  

Analiza tekstów prezentowanych w poszczególnych 

tygodnikach bezpośrednio po podaniu informacji o zamianie 

ciał, pozwala stwierdzić, że trzy z czterech tygodników 

uznały wydarzenie za istotne ze względu na konieczność 

kontrolowania działań organów państwowych oraz ze 



Katarzyna Lis 

322 

względów kulturowych, nakazujących okazywanie szacunku 

zmarłym i ich rodzinom. Spośród tych trzech tygodników 

dwa wskazały na szerszy kontekst sprawy, która ma 

znaczenie w całym śledztwie dotyczącym okoliczności 

Katastrofy Smoleńskiej. Jeden z czterech analizowanych 

tygodników komentuje sprawę, jako możliwą pomyłkę 

wykorzystywaną jako narzędzie walki politycznej. 

2.3. Rekonstrukcja wydarzenia, próby ustalenia 

odpowiedzialności 

Tygodnik „Wprost”, bezpośrednio po ujawnieniu 

informacji o zamianie ciał, opublikował wywiad 

z anonimową osobą przedstawianą jako specjalista 

w zakresie identyfikowania zwłok. Tekst zatytułowany 

„Błędy się nie zdarzają” rozpoczynał się lidem: „Badania 

i identyfikacje po atakach na WTC trwały kilka lat. U nas 

już po dwóch tygodniach wszystkie ofiary katastrofy 

smoleńskiej były pochowane.” Autor zasugerował w ten 

sposób daleko idącą niedoskonałość, a być może 

i niedbałość działań służb, których obowiązkiem było 

przeprowadzenie sprawnego i jednocześnie rzetelnego 

procesu identyfikacji. Rozmówca Magdaleny Rigamonti, 

wyraził przekonanie, że tylko badania genetyczne pozwalają 

z całą pewnością potwierdzić tożsamość zmarłej osoby, 

szczególnie w sytuacji gdy identyfikacja wizualna jest 

utrudniona: „Wymaga to jednak czasu i pracy ekip 

naukowców, specjalistów. Trzeba stworzyć profile 

genetyczne i żmudnie dopasowywać części ciała (…) Nie 

dopuszczam, że coś „na oko” może być dopasowane, 

niesprawdzone” [23]. 

Marek Pyza w „Uważam Rze”, w tekście „Władza idzie 

w zaparte” [17] zrelacjonował program telewizyjny Piotra 

Kraśko, w którym zaproszony do studia prawnik wyrażał 

przekonanie, że „wnioski o pomoc prawną kieruje się do 

innego państwa tylko wtedy, gdy nie ma możliwości 

przeprowadzenia danej czynności na własnym terenie”. 

W jego opinii, nie było zatem uzasadnienia dla wystąpienia 

do Rosjan z prośbą o przeprowadzenie sekcji zwłok, jeśli 

wiedziano, że trumny z ciałami ofiar pojawią się w Polsce. 

Marek Pyza powtarza pytanie, które padło w programie 

telewizyjnym i zastanawia się, dlaczego nie protestowano 

„gdy w nocy z 10 na 11 kwietnia, w czasie narady 

z prokuratorami rosyjskimi, dowiedzieli się, że sekcje trwają 

bez udziału strony polskiej?”. Działania zmierzające do 

pochowania ofiar Marek Pyza przedstawił w kontekście 

naruszenia Kodeksu postępowania karnego: „bez dowodów 

wykonania sekcji zwłok”, ponieważ „ani jeden dokument nie 

napłynął jeszcze wówczas z Moskwy”. W tekście nie zostało 

jednak wskazane, który konkretnie artykuł Kodeksu został 

naruszony
9
. Autor tekstu zrelacjonował wypowiedzi rodzin 

Anny Waletynowicz i Teresy Walewskiej-Przyjałkowskiej, 

w których stanowczo zaprzecza się informacji podanej przez 

Andrzeja Seremeta
10

 jakoby to rodziny odpowiadały za 

błędną identyfikację ofiar. Kuzyn Teresy Walewskiej-

Przyjałkowskiej tak opisuje proces identyfikacji ciał: 

„Dopiero po sześciu godzinach i obejrzeniu kilku innych ciał 

                                                           
9 Można przypuszczać, że autor miał na myśli art. 209, §1 Kodeksu 

postępowania karnego: „Jeżeli zachodzi podejrzenie przestępnego 

spowodowania śmierci, przeprowadza się oględziny i otwarcie zwłok”. 
10 W wywiadzie dla Radia RMF FM, prokurator generalny Andrzej Seremet 

zawarł wypowiedź: „Dokumentacja przesłana przez stronę rosyjską, a także 

zeznania członków rodzin ofiar katastrofy jednoznacznie wskazują, że 
przyczyną zamiany ciał była ich pomyłka”, pełny tekst na: 

http://www.rmf24.pl/fakty/news-seremet-zeznania-rodzin-ofiar-dowodza-

ze-to-one-popelnily-bl,nId,638569 [dostęp: 17.10.2013]. 

odnaleźliśmy naszą kuzynkę – po charakterystycznych 

zmianach kostnych u stóp. Ponieważ miała bardzo 

zmienioną twarz, dla spokoju i stuprocentowej pewności, 

późnym wieczorem poprosiliśmy Ewę Kopacz, by na wszelki 

wypadek zapewniła dodatkowo badanie genetyczne. Rano 

zapewniła nas, że już się odbyło, i wszystko jest 

potwierdzone. A przecież wykonanie takiego badania trwa 

pięć dni – jak oświadczyła mi genetyk zatrudniona przez 

polskie władze!”[17].  

Bogumił Łoziński sporo miejsca poświęcił na opis 

procesu identyfikacji zwłok [7]. Podkreślił również, że 

sekcje zostały przeprowadzone jeszcze w nocy po 

Katastrofie, zanim Polscy specjaliści zdążyli tam dojechać. 

Jak napisał Łoziński, na miejscu brakowało profesjonalnych 

tłumaczy. Wśród informacji na temat przebiegu 

identyfikacji Łoziński wskazał, że „Z informacji 

prokuratora Seremeta wynika, że przy zamykaniu trumien 

nie był obecny żaden urzędnik ze strony polskiej”. Autor 

artykułu sugeruje, co było przyczyną ekshumacji i dlaczego 

zdecydowano się na ich przeprowadzenie: „Według 

prawników, jeśli nawet Rosjanie dokonali sekcji sami, to 

prokuratura miała obowiązek przeprowadzić je ponownie 

w Polsce. Przychodzące do Polski z wielomiesięcznym, 

a nawet dwuletnim opóźnieniem, protokoły rosyjskich sekcji 

wskazują, że Rosjanie dokonali ich bardzo niestarannie, 

a dane nie zgadzają się z cechami fizycznymi opisywanych 

osób”. 

W przywoływanym już tekście Janiny Paradowskiej pt. 

„Jeszcze więcej ekshumacji” w kontekście 

odpowiedzialności za zdarzenie zwrócono uwagę na 

prokuraturę, jednakże tylko w zakresie polityki 

informacyjnej: „Nie jest tu jednak bez winy także 

prokuratura, która informację o śledztwie dawkuje 

nadzwyczaj skąpo, epatując wiadomościami o 

ekshumacjach, a tych sama nie potrafi porządnie 

przygotować, o czym świadczy bałagan przy ekshumacji 

szczątków Anny Walentynowicz”. 

W obszerniejszym artykule, zatytułowanym „Smoleńskie 

kłamstwa” [10], Paradowska rozpoczęła tekst zdaniem 

Andrzeja Seremeta (stojącym w sprzeczności z relacją 

rodzin), stwierdzającym, iż przyczyną błędnej identyfikacji 

ofiar było ich nieprawidłowe rozpoznanie przez rodziny. 

W kolejnym akapicie autorka silnie podpowiada 

czytelnikowi, że tezę tę przyjmuje jako ostatecznie 

wyjaśniającą kwestię pomyłek: „jeszcze następnego dnia 

część mediów zdawała się ich nadal nie zauważać, 

powielając wcześniejsze komentarze, o państwie, które się 

nie sprawdziło, nie zdało egzaminu, padło na kolana przed 

żądaniami Rosjan”. Powyższą wypowiedź zawierającą 

przekonanie o słuszności jednego scenariusza wydarzeń, 

którego „część” (w domyśle: mniejsza) jeszcze „nie 

zauważyła”, można rozpatrywać w kontekście koncepcji 

spirali milczenia. Koncepcja ta, zaproponowana przez 

Elizabeth Noelle-Neumann [26] mówi o tym, że 

świadomość posiadania poparcia większości sprzyja 

wyrażaniu na głos zgodnych z nią poglądów, a w przypadku 

przeciwnym – ludzie zachowują milczenie. 

Janina Paradowska przywoływała w tekście także osobę 

Ewy Kopacz, wskazując na jej zaangażowanie w proces 

identyfikowania ciał. Przedstawiony został pogląd, że 

ówczesna minister zdrowia powinna zostać przeproszona, za 

„stek pomówień”, kierowanych pod jej adresem na skutek 

„jednej czy drugiej mało precyzyjnej wypowiedzi”. Działania 

pozostałych urzędników opisane zostały jako ofiarne, pełne 



REAKCJE TYGODNIKÓW NA INFORMACJE O EKSHUMACJI OFIAR KATASTROFY SMOLEŃSKIEJ 

323 

empatii i taktowne. Błędy zostały dostrzeżone także po 

stronie rosyjskiej. Autorka podkreśliła, że to po nadesłaniu 

materiałów przez Rosjan udało się dociec pomyłki; „system 

identyfikacji ofiar doprowadził właśnie do tego, że nieliczne 

pomyłki można było wykryć. Powtórzmy tę politycznie 

szokującą informację: dzięki materiałom nadesłanym przez 

Rosjan”. Jak  napisała Janina Paradowska, ustalono 

procedurę, zgodnie z którą to polscy żołnierze zamykali 

wszystkie trumny. Autorka dodała także, że to właśnie Ewa 

Kopacz jako pierwsza zidentyfikowała ciało Marii 

Kaczyńskiej, ponieważ „uznała to zadanie za priorytetowe”. 

Zdaniem autorki, również bez zarzutu zostały 

przeprowadzone czynności związane z przygotowaniem ciał 

do pochówku. Paradowska podkreśliła, że szef Kancelarii 

Premiera, Tomasz Arabski miał obowiązek poinformować o 

zakazie otwierania trumien po zamknięciu wieka. 

Dodatkowo, jak zrelacjonowała, zezwalano na postępowanie 

ze zwłokami zgodnie z rodzinnymi tradycjami i część z 

rodzin ofiar mogła zabrać trumnę do domu. Zdaniem Janiny 

Paradowskiej, nie wykonywano dodatkowych sekcji w 

Polsce, bo „nikt ich nie żądał” [9]. 

Autorka tekstu pozwoliła sobie również na aluzję do 

osób, które w przestrzeni publicznej wskazują na 

konieczność dochodzenia prawdy, oceniając ich 

jednoznacznie negatywnie: „Wielkiego słowa „prawda” 

używa się w celu fałszowania wydarzeń. Stało się tak, że ci, 

którzy dziś najgłośniej wołają o prawdę, są najbardziej 

brutalnymi fałszerzami historii” [10].  

Odmienny scenariusz zdarzeń został zaprezentowany 

w tygodniku „Wprost”. Obszerny tekst zatytułowany „Kto 

leży w tych grobach?” [19] zawiera ocenę zdarzeń, 

dokonaną przez Jana Oparę, który stwierdził, że do 

niestarannego podejścia do szczątków rozpoznanych na 

terenie Katastrofy doszło na skutek braku stanowczości ze 

strony polskich przedstawicieli na miejscu: „Możliwe, 

że do horroru by nie doszło, gdyby polska strona stanowczo 

i zdecydowanie upomniała się o uczestniczenie w pracach 

rosyjskiej prokuratury”. Z przedstawionej w artykule relacji 

wynika, że „zbieranie ciał i ich fragmentów odbywało się 

bez zachowania oczywistych dla specjalistów i 

akceptowanych na całym świecie procedur”. W opinii dra 

Andrzeja Ossowskiego (genetyka Zakładu Medycyny 

Sądowej w Szczecinie, który pracował m.in. przy 

identyfikacjach ciał po katastrofie samolotu Casa): „To nie 

był taki mechanizm katastrofy, że ciała uległy całkowitej 

dekompozycji, żeby nie można było w ogóle rozpoznać ich 

fragmentów”. W tekście „Kto leży w tych grobach” [19] 

przytoczono również wypowiedź Magdaleny Merty, wdowy 

po Tomaszu Mercie, która wyraziła przekonanie, iż sekcje 

zwłok powinny nastąpić przed pogrzebami. W tym samym 

artykule pada wypowiedź anonimowego byłego członka 

rządu, który twierdzi, że „Było tylko zalecenie dla rodzin, 

żeby trumien nie otwierać, ale nikt nie miał bezwzględnego 

zakazu. Gdyby jakaś rodzina się uparła, trumna mogła 

zostać otwarta”. 

W artykule wykazana została też niespójność deklaracji 

Ewy Kopacz o zidentyfikowaniu każdego odnalezionego 

fragmentu ciała
11

 podczas gdy część szczątków została 

                                                           
11 Według nagrania z obrad sejmu, wypowiedź Ewy Kopacz na temat 

zabezpieczania szczątków ofiar brzmiała: „Najmniejszy skrawek, który 
został przebadany, najmniejszy szczątek, który został znaleziony na 

miejscu katastrofy - wtedy kiedy przekopywano z całą starannością ziemię 

na miejscu tego wypadku na głębokości ponad 1 metra i przesiewano ją w 

przekazana „w nieoznaczonej trumnie, następnie zostały 

skremowane”. Autorzy artykułu informują, że obecna pani 

marszałek nie odpowiedziała na zadane w związku z tym 

pytania, które jak deklarują, zostały jej zadane (brakuje 

informacji o trybie i czasie zadania tych pytań): „1. 

Dlaczego nie przeprowadzono badań DNA wszystkich ciał (i 

fragmentów ciał) ofiar katastrofy i w jak wielu przypadkach 

z tego zrezygnowano? 2. Czy identyfikacja przeprowadzona 

przez rodziny ofiar oraz przedstawicieli polskich władz była 

jakkolwiek weryfikowana z wykorzystaniem procedur 

medycznych (badanie DNA i inne, np. stomatologiczne)? 3. 

Jak mogło dojść do pomylenia zidentyfikowanych wcześniej 

zwłok? 4. Czy strona rosyjska prowadziła swoje prace 

identyfikacyjne zgodnie z międzynarodowymi procedurami 

(według nich konieczne jest m.in. oznaczenie wszystkich 

fragmentów ciał i dopasowanie ich przez badanie DNA)? 5. 

Czy jest możliwe, że ciała pierwszych zidentyfikowanych 

ofiar katastrofy, czyli m.in. pary prezydenckiej, też zostały 

rozpoznane nieprawidłowo?” [19]. 

Redaktorzy tygodnika „Wprost” nie pozostali do końca 

jednoznaczni w ocenie działań Ewy Kopacz. W tekście 

Andrzeja Stankiewicza i Piotra Śmiłowicza „Ofiara 

smoleńska” [25] skomentowane zostały konsekwencje 

związane z dobrowolnym wyjazdem Ewy Kopacz do 

Moskwy 11 kwietnia 2010 roku w sprawie identyfikacji 

ofiar: „Przecież sama podjęła decyzję o wyjeździe do 

Moskwy i o tym, że będzie tam nadzorować proces 

rozpoznawania ciał przez rodziny, mimo że wykraczało to 

poza jej kompetencje jako ministra zdrowia. (…) Tym 

samym wzięła na siebie polityczną odpowiedzialność za 

wszystko, co się w Moskwie działo. Za wszystkie błędy 

i niedociągnięcia”. W cytacie tym wyrażono zatem 

przekonanie o niedookreślonej odpowiedzialności za błędy, 

które wyszły na jaw po ekshumacjach. 

W tekście „Ofiara smoleńska” wykazano również 

niespójność wypowiedzi minister zdrowia: „Po ponad 

dwóch latach okazało się, że prawda wygląda inaczej, niż 

opowiadała pani minister. Że sekcje przeprowadzali sami 

Rosjanie, i to w pierwszej dobie po katastrofie. A polscy 

lekarze tylko pomagali przygotowywać ciała do 

rozpoznania”. Jednak ocena tej sytuacji zawarta została we 

fragmencie zapoczątkowanym śródtytułem „Nie ma za co 

przepraszać”. W wydaniu papierowym w tekście  znajduje 

się wyróżniony cytat z wypowiedzi premiera Donalda 

Tuska: „Od 10 kwietnia, od pierwszych chwil po katastrofie 

smoleńskiej, dziesiątki, setki, a już w dwa tygodnie po 

katastrofie blisko dwa tysiące ludzi, urzędników 

państwowych, lekarzy, żołnierzy, prokuratorów, policjantów 

zaangażowanych było w tę dramatyczną, jakże smutną ale – 

użyję tego słowa - „operację”, przed jaką stanęło państwo 

polskie. (…) Mówię przepraszam, bo zdaję sobie sprawę, że 

przy pracy tych dwóch tysięcy osób mogły zdarzyć się błędy 

i pomyłki”. Wyróżniony został również cytat z wypowiedzi 

Andrzeja Seremeta, gdzie pomyłka przy identyfikacji zwłok  

została przypisana rodzinom ofiar. Wyodrębnione cytaty 

i zdjęcia są istotnym elementem podpowiadającym 

interpretację treści osobie, która nie czyta artykułu, ale 

jedynie „przegląda” wydanie papierowe. 

W tym samym artykule „Wprost” zrelacjonował 

konkretne przypadki identyfikowania ciał przez rodziny 

Anny Walentynowicz i Teresy Walewskiej-Przyjałkowskiej: 

 
sposób szczególnie staranny - każdy znaleziony skrawek został przebadany 

genetycznie”. 



Katarzyna Lis 

324 

„Janusz Walentynowicz po raz kolejny zapewnił, że w grobie 

matki leżała inna osoba niż rozpoznana przez niego 

w Moskwie (choć przeczyły temu przywołane przez Seremeta 

zeznania Walentynowicza ze śledztwa). Z kolei rodzina 

Teresy Walewskiej-Przyjałkowskiej przyznała, że w Moskwie 

miała wątpliwości co do tożsamości krewnej i poprosiła 

o wykonanie dodatkowych badań DNA. Po czym miała 

uzyskać zapewnienie, że takie badania zostały 

przeprowadzone i potwierdziły tożsamość wskazanej 

osoby... (…) W dodatku z niedawnej wypowiedzi 

wojskowego prokuratora Ireneusza Szeląga wynikało, że 

w przypadku sześciu zamienionych ciał, których dotyczyć 

będą ekshumacje, tylko w jednym przypadku błąd wynikał ze 

złego rozpoznania przez rodziny. Dwie pozostałe pary miały 

zostać zamienione w efekcie błędu polskiego urzędnika oraz 

błędu Rosjan” [25]. Istotny jednak wydaje się śródtytuł 

fragmentu, który brzmi „Nie tylko błędy rodzin”. Cały 

fragment sugeruje zatem zaistnienie pomyłek po stronie 

rodzin i nieokreślone błędy innych podmiotów. Należy 

również wskazać na wyróżniony cytat: „Według Ewy 

Kopacz tylko 21 ciał zidentyfikowano na podstawie badań 

genetycznych. To zdecydowanie za mało”. W wydaniu 

papierowym artykuł zilustrowany został zdjęciem Ewy 

Kopacz, ujętej w pośpiechu, prawdopodobnie na lotnisku. 

Dziennikarka Magdalena Rigamonti w wywiadzie 

z Joanną Racewicz dla „Wprost” [24], usłyszała wypowiedź, 

w której żona zmarłego w Katastrofie oficera BOR wskazała 

na konieczność podjęcia działań, które można określić jako 

weryfikowanie funkcjonalności państwa i jego procedur: 

„proszę prześledzić ostatnie wydarzenia w naszym kraju: 

Amber Gold, rodzina zastępcza z Pucka, w której rodzice 

zakatowują dzieci. W tych sprawach zawiodło państwo. 

Zawiodły jego mechanizmy, kontrole, systemy ostrzegania. 

W naszej sprawie, w sprawie naszych bliskich – też. 

Poczucie bezpieczeństwa jest elementarną potrzebą każdego 

człowieka”. Joanna Racewicz zrelacjonowała także tekst 

przetłumaczonych dokumentów z sekcji zwłok: „Tylko 

że w rosyjskich dokumentach nic się nie zgadza. Ani grupa 

krwi, ani żadne przebyte choroby. Opisali, że miał otwarte 

złamania, a nie miał. Że miał rozedmę płuc… Coś 

z nerkami, coś z wątrobą. A Paweł był wysportowanym 

mężczyzną, biegał w maratonach. Dwa razy w roku 

przechodził kompletne badania. (…) Mam jego badania. Był 

całkowicie zdrowym, bardzo sprawnym mężczyzną. 

W dokumentach rosyjskich to mężczyzna schorowany 

o grupie krwi ARh+” [24]. Z wywiadu tego wyłoniła się 

zatem wizja procesu identyfikacji jako chaotycznego 

i trudnego emocjonalnie, przy tym zaznaczona została 

życzliwość i pomoc ze strony rosyjskich przedstawicieli, ich 

działania charakteryzowane są jako „życzliwe” i „bez 

zniecierpliwienia”. Sprawa identyfikacji  i pochówku zwłok 

została również osadzona w szerszym kontekście 

sprawności państwa jako systemu chroniącego interesy 

obywateli. 

Jacek Karnowski w tekście „Sprzeciw i presja mają sens” 

[15] stwierdził, że sprawa związana z zamianą ciał 

„wykazała słuszność podejrzeń, że dokumentacja była 

fałszowana”. Nie zostało jednak w artykule wskazane, które 

konkretnie przesłanki wskazują, że osoby pracujące przy 

sporządzeniu dokumentacji działały z premedytacją 

i celowo podały nieprawidłowe informacje. Dalej, w tym 

samym tekście podaje: „Dziś wiemy, że kłamano także, 

zapewniając nas o obecności polskich ekspertów przy 

sekcjach. Nie było ich tam”. 

O kłamstwie ze strony władz napisał również Jerzy 

Jachowicz [14] w kolejnym numerze „Uważam Rze”: 

„I wszyscy, jak jeden mąż, bez kręgosłupa moralnego. 

Urodzeni, bezwstydni kłamcy, wśród których królową jest 

Ewa Kopacz, polityczna diwa premiera”. Z kolei Dorota 

Gawryluk jako kompromitację władzy określiła skandal 

związany z ekshumacją ciał ofiar: „Pani marszałek na 

własne życzenie stała się twarzą kompromitacji związanej 

z ekshumacją i zamianą ciał ofiar katastrofy smoleńskiej 

(…) Kiedy jednak wchodzi się w nie swoje buty, łatwo 

o potknięcie. Bardzo trudno bronić pani marszałek, bo 

dostaje akurat za to, na co sama solidnie zapracowała – za 

nieodpowiedzialne słowa. O ile jej zaangażowanie tam 

w Moskwie 11 kwietnia i później jest godne pochwały, o tyle 

to, co zrobiła z tym później, musi budzić sprzeciw” [13]. 

Dziennikarka zarzuciła obecnej pani marszałek 

„podkolorowane bohaterstwo”, które „zasługuje na 

krytykę”. Zwróciła także uwagę na konieczność wyjaśnienia 

nadmiernego pośpiechu w procesie związanym 

z pochówkiem ciał ofiar: „Dlatego ważniejsze niż 

przeprosiny Ewy Kopacz, które dziś już nie mają żadnego 

znaczenia, no chyba że dla rodzin ofiar, jest ustalenie, kto 

i dlaczego tak się spieszył”. 

Złośliwie na temat wypełniania obowiązków przez Ewę 

Kopacz wypowiedzieli się redaktorzy rubryki satyrycznej 

w „Uważam Rze”, Robert Mazurek i Igor Zalewski [16]: 

„mówi, że opiekowała się rodzinami ofiar i nie miała czasu 

na nic innego. Dokładnie! Też zawsze nieustanie mamy 

wrażenie, że to wszystko przez te rodziny ofiar!” 

Według Marka Pyzy „jest oczywiste, że tej traumy 

i skandalu można było uniknąć, gdyby – zgodnie 

z procedurami oraz zdrowym rozsądkiem – trumny zostały 

otwarte w Polsce i przeprowadzono badanie zwłok” [17]. 

Publicysta, relacjonując debatę sejmową, poddał 

w wątpliwość twierdzenie jakoby Tomasz Arabski „nie miał 

nic wspólnego” z zakazem otwierania trumien. 

W podobnym tonie, o dezinformującym zachowaniu 

władz napisał Bogumił Łoziński w artykule „Bez spokoju 

po śmierci” [7]: „Szczególnie intensywnie te zapewnienia 

artykułowała ówczesna minister zdrowia Ewa Kopacz, która 

uczestniczyła w identyfikacji zwłok”. Autor artykułu 

pozytywnie odniósł się do pracy polskiej delegacji na 

miejscu: „Trzeba jednak podkreślić, że członkowie polskiej 

delegacji pracowali z wielkim zaangażowaniem i oddaniem, 

po kilkanaście godzin dziennie, wspomagając rodziny 

najlepiej, jak potrafili”. Bogumił Łoziński wskazał także na 

problemy w informowaniu opinii publicznej o składzie i roli 

członków Polskiej delegacji: „Do dziś nie wiemy, kto stał 

na czele tej delegacji, premier w Sejmie tłumaczył, że min. 

Kopacz pomagała ofiarom, ale oficjalnie nie kierowała 

pracami polskiego zespołu. Czyli była tam jako 

wolontariuszka (…). A w zamian mieliśmy propagandę 

sukcesu, czyli min. Kopacz, która opowiadała o przebiegu 

identyfikacji rzeczy nieprawdziwe. I właśnie te słowa min. 

Kopacz, a nie jej niewątpliwe zaangażowanie, bolą rodziny 

ofiar i bulwersują opinię publiczną”. 

Pod tekstem „Bez spokoju po śmierci” [7] zawarte 

zostały relacje czterech członków rodzin ofiar. Zwracają 

uwagę na chaos informacyjny, na brak profesjonalnych 

tłumaczy podczas składania zeznań w Moskwie, na brak 

informacji o wynikach badań DNA. Żona Janusza 

Kochanowskiego wspominała w ten sposób: „W aktach 

mojego męża są informacje, że przeprowadzono badania 

DNA, ale gdy prosiłam stronę rosyjską o ich wyniki, nic nie 



REAKCJE TYGODNIKÓW NA INFORMACJE O EKSHUMACJI OFIAR KATASTROFY SMOLEŃSKIEJ 

325 

otrzymałam; podejrzewam, że tych badań mogło w ogóle nie 

być” [7]. 

Na podstawie przytoczonych wyżej cytatów można 

założyć, że na łamach trzech z czterech tygodników 

(„Wprost”, „Uważam Rze”, „Gość Niedzielny”) starano się 

podjąć debatę zmierzającą do ustalenia faktycznego 

przebiegu procesu identyfikacji i pochówku ciał ofiar 

Katastrofy Smoleńskiej. W tekstach tygodnika „Polityka” 

zawarto przekonanie, że najważniejsze informacje na temat 

procesu sprowadzania do Polski ciał ofiar Katastrofy są już 

znane. 

3. WNIOSKI 

Na podstawie powyższej analizy można przyjąć, że 

informacje o wynikach ekshumacji zostały zauważone 

i skomentowane przez publicystów wszystkich 

analizowanych tygodników. W reakcji na informację 

o zamianie ciał ofiar Katastrofy najwięcej miejsca sprawie 

poświęcił tygodnik „Wprost”. Trzy z czterech 

analizowanych tygodników („Uważam Rze”, „Wprost”, 

„Gość Niedzielny”) na przestrzeni dwóch tygodni 

poświęciły sprawie przynajmniej jeden obszerny artykuł 

(zajmujący co najmniej 4 strony wydania papierowego). 

Tygodnik „Polityka” raz oznaczył tekst poświęcony temu 

zagadnieniu jako temat tygodnia.  

W trzech z czterech analizowanych tygodników 

(„Uważam Rze”, „Wprost”, „Gość Niedzielny”) wskazane 

zostały powody, dla których informacje o zamianie ciał są 

istotne. Każde z tych czasopism zwraca uwagę na kontekst 

moralno-kulturowy. Opisane zostało oburzenie rodzin 

i niepokój o staranność procesu identyfikacji ofiar. 

W tekstach tygodników „Gość Niedzielny” i „Uważam Rze” 

szczególnie wskazywano na szerszy kontekst, związany 

z całym śledztwem w sprawie Katastrofy Smoleńskiej.  

W trzech z czterech tygodników podejmowana była 

próba zrekonstruowania procesu identyfikacji zwłok. 

Przytoczone zostały relacje świadków, rodzin ofiar lub osób 

mogących mieć wiedzę na temat procedur w tego rodzaju 

okolicznościach. Tych kwestii nie podjął tygodnik 

„Polityka”, co pozostaje spójne z przedstawionym 

stanowiskiem czołowej publicystki tego pisma, mówiącym o 

tym, że jest to kolejny spór polityczny. Redaktorzy 

„Polityki” wskazywali na możliwość, niejako naturalność, 

zaistnienia pomyłki przy tego rodzaju katastrofie. Pomyłka 

przy pochówku zwłok nie zawsze traktowana była jako 

jednoznaczna przesłanka do zweryfikowania staranności 

innych czynności w śledztwie dotyczącym katastrofy.  

Publicyści tygodników „Uważam Rze”, „Gość 

Niedzielny” i „Wprost” wymieniali zaniedbania, jakie miały 

miejsce podczas sprowadzania ciał ofiar Katastrofy do 

Polski i traktowali je jako przesłankę do negatywnej oceny 

działań władz państwowych. Jednak dziennikarze tygodnika 

„Wprost” nie pozostawali w tej ocenie jednomyślni.  

W tekstach wszystkich tygodników bez trudu można było 

natrafić na wypowiedzi sugerujące funkcjonowanie w naszej 

przestrzeni publicznej licznych informacji nieprawdziwych. 

Niektóre z wypowiedzi, nawet jeśli nie przeczą sobie 

nawzajem, to powodują chaos informacyjny, na podstawie 

którego trudno ustalić wiarygodny przebieg zdarzeń. 

W różnych kontekstach i różnym podmiotom jest 

przypisywane kłamstwo (rządowi lub opozycji). Częstości 

występowania słów opisujących zarzuty o podawanie 

nieprawdziwych informacji w tekstach poszczególnych 

tygodników prezentuje tabela 2. Kilkakrotnie motyw 

kłamstwa pojawia się w samych tytułach tekstów: 

„Smoleńskie kłamstwa” („Polityka”), „Bumerangi 

kłamstwa” („Uważam Rze”), „Czuję się oszukana” 

(„Wprost”), „Ewa Kopacz – królowa rządowego kłamstwa” 

(„Uważam Rze”).  

Tab. 2. Zestawienie słów związanych z zarzutem podawania 
nieprawdziwych informacji12. 

 Gość 

Niedzielny 
Polityka Uważam Rze Wprost 

kłamstwo 

 3 razy w 
jednym tekście 

(w tym tytuł) 

15 razy w 4 
tekstach (w tym 

2 razy w tytule) 

5 razy w 2 
tekstach 

nieprawda 3 razy w 

jednym tekście 

  1 

oszustwo    1 (w tym 

tytuł) 

fałsz  4 razy w 2 

tekstach 

2 razy w 2 

tekstach 

 

Razem 3 7 17 7 

 

Słowa zaprezentowane w powyższej tabeli nr 2 

(stosowane w różnych kontekstach), zazwyczaj niosą ze 

sobą ton oskarżający. Spoglądając na wartości bezwzględne, 

można powiedzieć, że po taki ton najczęściej sięgał 

tygodnik „Uważam Rze”. Uwzględniając objętość tekstów, 

jaka została poświęcona temu tematowi, można stwierdzić, 

że dysproporcja pomiędzy tygodnikiem „Uważam Rze,” 

a „Polityką” nie jest już tak wielka. Warto zauważyć, że 

tygodnik „Gość Niedzielny” pisał jedynie o „nieprawdzie” 

oddalając się tym samym od oskarżającego tonu. Można 

przypuszczać, że negatywny przekaz związany z dającym 

się odczuć, wszechobecnym podejrzeniem o kłamstwo, 

wpływa na zniechęcenie czytelnika i przekonanie o braku 

możliwości ustalenia właściwej wersji wydarzeń, a co za 

tym idzie – niemożności wyrobienia sobie przez opinię 

publiczną racjonalnej oceny działań rządzących. 

W zbiorze analizowanych tekstów daje się zauważyć 

podział na te, które sprawę pogłębiają i wskazują na 

konieczność ustalenia, w jaki sposób doszło do zamiany ciał 

oraz na te, które komunikują czytelnikowi, że sprawa nie ma 

większego znaczenia. Skrajnie różne oceny działań organów 

państwowych mogą powodować dezorientację u czytelnika, 

szczególnie w sytuacji, gdy nie ma możliwości, by w sposób 

bezpośredni przekonać się o prawdziwości przedstawianych 

informacji i rzetelności proponowanych interpretacji 

zdarzeń. Wydaje się, że w zamieszaniu medialnym, które 

miało miejsce po ujawnieniu informacji o wynikach 

ekshumacji, nie skupiono się wystarczająco na kwestii, co 

informacja ta mówi o innych czynnościach podejmowanych 

w toku śledztwa. 

 

 

Literatura cytowana 
 

[1] Zybertowicz Andrzej, Przemoc i poznanie: studium z 

nie-klasycznej socjologii w wiedzy, Toruń: 

Wydawnictwo UMK, 1995, s. 92-95. 

[2] Van Dijk Teun (red), Dyskurs jako struktura i proces, 

Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001, s. 34.  

                                                           
12 Uwzględniono także odmiany wskazanych rzeczowników. 



Katarzyna Lis 

326 

 

[3] Wodak Ruth  Dyskurs populistyczny: retoryka 

wykluczenia a gatunki języka pisanego, [w:] Krytyczna 

analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do 

komunikacji społecznej, Anna Duszak, Norman 

Fairclough (red.), Kraków:  Universitas, 2008, s. 

197-198. 

[4] Entman Robert M. Framing: Toward Clarification of a 

Fractured Paradigm, “Journal of Communication” 

43(4), 1993, s. 51-52. 

[5] Bourdieu Pierre, O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, 

Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009, s. 44. 

[6] Sojak Radosław, Życie przemocą podszyte. Przestrzenie 

przymusu w perspektywie współczesnego, polskiego 

dyskursu prasowego, [w:] Sojak Radosław (red.), Szara 

strefa przemocy – szara strefa transformacji? 

Przestrzenie przymusu, Toruń: Wydawnictwo UMK, 

2008, s. 133. 

[7] Łoziński Bogumił, Bez spokoju po śmierci, “Gość 

Niedzielny”, nr 40, 2012, s. 36-39. 

[8] Puścikowska Agata, Ekshumacja ofiar, “Gość 

Niedzielny”, nr 39, 2012, s. 9. 

[9] Paradowska Janina, Jeszcze więcej ekshumacji, 

“Polityka”, nr 39, 2012, s. 6. 

[10] Paradowska Janina, Smoleńskie kłamstwa, “Polityka”, 

nr 40, 2012, s. 12-14. 

[11] Stomma Ludwik, Grób, „Polityka”, nr 40, s. 96. 

[12] Feusette Krzysztof. 2012. Bumerangi kłamstwa, 

“Uważam Rze”, nr 39, 2012, s. 10. 

[13] Gawryluk Dorota, Kto wystawił Ewę Kopacz?, 

“Uważam Rze”, nr 40, 2012, s. 63. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[14] Jachowicz Jerzy, Ewa Kopacz – królowa rządowego 

kłamstwa, “Uważam Rze”, nr 40, 2012, s. 6. 

[15] Karnowski Jacek, Sprzeciw i presja mają sens, 

“Uważam Rze”, nr 39, 2012, s. 26-28. 

[16] Mazurek Robert, Igor Zalewski, Przegląd tygodnia, 

“Uważam Rze”, nr 40, 2012, s. 8-9. 

[17] Pyza Marek, Władza idzie w zaparte, “Uważam Rze”, 

nr 40, 2012, s. 26-29. 

[18] Świetlik Wiktor Podłe pachołki, „Uważam Rze”, nr 40, 

2012, s. 97. 

[19] Bratkowska Marta, Magdalena Rigramonti, Piotr 

Śmiłowicz,  Kto leży w tych grobach?, “Wprost”, nr 39, 

2012, s. 14-19. 

[20] Durczok Kamil, Więcej zrozumienia, „Wprost”, nr 40, 

2012, s. 6. 

[21] Jastrun Tomasz, Powikłany stan rzeczy, “Wprost”, nr 

40, 2012, s. 106. 

[22] Kobosko Michał, Państwo to my, “Wprost”, nr 39, 2012, 

s. 4. 

[23] Rigamonti Magdalena, Błędy się nie zdarzają – wywiad 

z anonimowym rozmówcą, “Wprost”, nr 39, 2012, s. 20-

23. 

[24] Rigamonti Magdalena, Czuję się oszukana – wywiad z 

Joanną Racewicz, “Wprost”, nr 40, 2012, s. 12-17. 

[25] Stankiewicz Andrzej, Piotr Śmiłowicz, Ofiara 

Smoleńska, “Wprost”, nr 40, 2012, s. 18-21. 

[26]Noelle-Neumann Elizabeth, Spirala milczenia. 

Wrocław: Wydawnictwo Zysk i Ska, 2004, s. 25. 


